Hyvää heinäkuuta arvoisat ystävät,

Nyt on sitten se keskikesän hetki, kun toimituksen sähköpostiin tulee kymmenen kertaa normaalia vähemmän postia, eikä missään tapahdu mitään. Elämme siis omien ideoiden kulta-aikaa! Oletteko muuten huomanneet, että jos oman idean työstää oikein hyvin, sitä aletaan kutsua selvitykseksi. "Ylen selvityksen mukaan joka toinen suomalainen kannattaa kokoomusta", "HS selvitti: suurin osa helsinkiläisistä pelkää Rautatieasemalla", "IS selvitti vaarallisimmat maantieosuudet".

Tänään HS selvitti jälleen jotain. Nyt oli katsottu tv-uutisia kahden viikon ajan. Niistä selvisi, että "kesällä uutisaiheet monipuolistuvat". 

Kiinnostavaa jutussa oli kuitenkin se, että tutkijat kimpassa innostuivat pohtimaan, että tulevaisuudessa tv-uutisetkin keskittyvät enemmän ja enemmän taustoittamiseen. ...ihan sama mantra siis jota sanomalehdissä on toisteltu jo vuosia. "Itse uutisen ihmiset näkevät televisiosta, mutta sanomalehden tarkoitus on taustoittaa." Mitäs sitten tehdään, kun ihmiset lukevat uutisen netistä ja tv-uutiset hoitavat  taustoittamisen? Mikä lehden rooliksi jää? Ennustaminen??

Juttua lukiessa tuli mieleen myös Nelosen tv-uutisten alkutaival. Muistaako kukaan muu vielä mahtavia välkkyviä grafiikoita, joissa purjevene seilasi pörssikurssiviivaa ylös? Tai päivänkakkaraa, joka eräänä iltana tunkea jokaiseen inserttiin. Ei ihme, että sen jälkeen kanavalla kipuiltiin hetki uskottavuuden kanssa.

- Brockman